

معمولاً صفحه را اسکرول میکنیم و اگر مطلب مورد نظرمان را پیدا نکنیم، به قسمت پایین صفحه یا فوتر سایت سر می زنیم. مخصوصاً اگر بخواهیم از یک فروشگاه اینترنتی خرید کنیم، برای آشنایی بیشتر و چک کردن اینماد، حتماً فوتر را چک میکنیم.
فوتر، یکی از مهمترین بخشهای هر سایت است! چراکه یک راه میانبر برای کاربران ایجاد میکند و شلوغیهای بیمورد سایت را هم سروسامان میدهد.
فوتر سایت، بخش پایینی هر وبسایت را تشکیل میدهد. در بیشتر سایتها، ظاهر و اطلاعات فوتر در تمام صفحات، ثابت است.
برای مثال، عکس زیر، فوتر سایت دیجکو است که در تمام صفحات وبسایت، به همین شکل ظاهر میشود. شما میتوانید با اسکرول کردن این صفحه به پایین، آن را مشاهده کنید.
فوتر سایت خود را چگونه طراحی کنیم؟
اضافه کردن فوتر به سایت در نگاه اول کار آسانی است؛ ولی چینش و سازماندهی بخشهای مختلف فوتر در کنار هم، بهطوریکه ظاهر اصلی سایت برهم نخورد، گاهی کمی چالشبرانگیز و پیچیده میشود.
برای اینکه طراحی فوتر برایتان سادهتر شود، نکاتی که در ادامه میگوییم انجام دهید.
۱) لیستی از صفحات مهم برای کاربران آماده کنید
فوتر یک مکان مناسب برای بولد کردن صفحههایی است که میخواهید کاربر آنها را پیدا کند. برای اینکه این صفحهها را بتوانید انتخاب کنید، باید از دیتاهایی که قبلاً جمعآوری کردهاید، بررسی رفتار کاربرانتان با نرمافزارهایی مثل Hotjar و سوالات اصلی که از تیم فروش پرسیده میشود، استفاده کنید.
۲) صفحههای مهم برای SEO را فراموش نکنید
این مورد تقریبا شبیه مورد بالایی است، با این تفاوت که شما میتوانید علاوه بر صفحههایی که از نظر شما اهمیت بیشتری دارند، صفحههایی را هم که فکر میکنید برای گوگل از اهمیت بالایی برخوردار هستند در نظر بگیرید.
مشاهده این صفحات توسط کاربران، میتواند به ارتقای رتبۀ شما در گوگل کمک کند؛ پس لینک آنها را با استفاده از کلمات کلیدی مهم در فوتر سایت خود قرار دهید و مطمئن باشید که این کار به بهینهتر کردن سایت شما کمک زیادی خواهد کرد.
۳) اطلاعات حقوقی و کپی رایت خود را در فوتر سایت قرار دهید
هر کسبوکاری دارای یک سری اطلاعات حقوقی است که نیاز است قسمتی از وبسایت را به خود اختصاص دهند. اما احتمالا شما نمیخواهید این اطلاعات خسته کننده حواس کاربر را از خواندن مطالب سایتتان پرت کند، این بار هم فوتر به کمک شما می آید.
قسمت پایینی فوتر، مکان مناسبی برای این دست از اطلاعات است. این اطلاعات معمولا شامل حق کپی رایت، سیاستهای حفظ حریم خصوصی و شرایط و قوانین استفاده از سایت میشوند.
۴) فوتر سایت، مکان مناسبی برای خلاصه اطلاعات تماس است
بعضی اوقات این احتمال وجود دارد که کاربر، هنگام مطالعه یا استفاده از وبسایت شما، سوالی برایش پیش بیاید یا برای استفاده از خدمات سایت، نیاز به کمک داشته باشد. قرار دادن اطلاعات تماس در مکان مناسب، از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است و هر چقدر کاربر راحتتر بتواند شماره تلفن یا ایمیلی از شما پیدا کند و با شما تماس برقرار کند، اعتماد او بیشتر جلب میشود.
۵) طراحی فوتر باید با طراحی سایت منطبق باشد
اگر در طراحی وبسایت شما از رنگهای آبی و سفید استفاده شده است، یک فوتر به رنگ قرمز مسلماً مناسب نیست. سعی کنید در طراحی فوتر سایت، از همان رنگها و فونتهایی که در قسمتهای دیگر سایت بهکار رفته است استفاده کنید.
۶) رنگ لینکها باید واضح باشد
هنگامی که در حال طراحی فوتر هستید، ترجیحاً رنگ لینکها را طوری انتخاب کنید که با رنگ پسزمینۀ فوتر متضاد و بهراحتی قابل مشاهده باشد؛ مثلا اگر رنگ پسزمینه فوتر شما تیره است، بد نیست از رنگ سفید برای لینکهای استفاده کنید.
۷) قسمتهای مختلف فوتر را بهخوبی سازماندهی کنید
احتمالا بخواهید اطلاعات زیادی را در قسمت فوتر قرار دهید و در عوض میخواهید نظم و ترتیب آن را هم حفظ کنید.
اگر لینکهایی که میخواهید لیست کنید در چند دسته قرار میگیرند، آنها را بر اساس همین دستهبندیها سازماندهی کنید. اگر فوتر سایت شما شامل بخشهای مختلفی است (برای مثال قسمت پیوندها، شبکههای اجتماعی، فرم خبرنامه ایمیلی)، سعی کنید آنها را به گونهای سازماندهی کنید که کاربر در یک نگاه بتواند به قسمت دلخواهش دست یابد.
5 مورد که میتوانید در فوتر سایت خود قرار دهید
علاوه بر پیوندهای مهم و اطلاعات حقوقی، فوتر می تواند مکان مناسبی برای موارد دیگر باشد.
۱) اطلاعات تماس و آدرس فیزیکی شما
اگر کاربر به دنبال آدرس و شماره تلفن شما باشد، اولین کاری که میکند جستجوی آنها در فوتر سایت است. شما حتی میتوانید برای راهنمایی بهتر کاربران، از نقشه گوگل در فوتر نیز استفاده کنید.
استفاده از نقشه گوگل بیشتر به کسبوکارهایی که جلسات حضوری زیاد برگزار میکنند توصیه میشود. اگر فروشگاه اینترنتی دارید، همان آدرس خالی بدون نقشه کفایت میکند.
۲) آیکون شبکههای اجتماعی
احتمالا میخواهید کاربران صفحات شبکههای اجتماعیتان (مثل اینستاگرام و توییتر) را دنبال کنند و با شما بیشتر تعامل داشته باشند. فوتر سایت مکان مناسبی برای قرار دادن آدرس یا آیکون شبکههای اجتماعی است. قرار دادن آیکونهای شبکههای اجتماعی میتواند از نظر بصری نیز به ظاهر فوتر سایت کمک کند.
۳) لوگو و اطلاعات اصلی
اگر میخواهید لوگوی سایت خود را علاوه بر قسمت بالای سایت، یک بار دیگر در پایین صفحه به نمایش بگذارید یا اطلاعات اصلی و شعار کسبوکار خود را به کاربر یادآور شوید، فوتر مکان مناسبی برای نمایش لوگو و این اطلاعات است.
۴) خبرنامه ایمیلی
شما با استفاده از خبرنامه ایمیلی میتوانید آخرین مطالب منتشر شده در سایت را برای کاربران ایمیل کنید تا مطمئن شوید که کاربران، مطالب سایت شما را از دست نمیدهند. با قرار دادن فرم ثبتنام خبرنامه در فوتر، کاربران میتوانند بهراحتی با وارد کردن ایمیل خود، در خبرنامه ایمیلی سایت شما ثبت نام کنند.
5) جوایز و گواهینامهها
یکی دیگر از راههای جلب اعتماد کاربران، نمایش گواهینامهها و جوایز اخذ شده در سایت است تا کاربران با دیدن آنها، به اعتبار سایت و کسبوکار شما پی ببرند.
دیدگاهتان را بنویسید